Monday, October 20, 2008

Sebelum mata terlena...

3 days being admitted in the hospital really taught me something..
something which was so valuable..
something which I sometimes overlook..
it remembered me of something which was very close to me..day by day it becomes closer and closer..what is it? nothing other than death.

Di saat diri ini terbaring di katil pesakit..meronta-ronta menahan kesakitan..diriku terbayang bagaimana agaknya nasibku dikubur kelak?
Ku sakit didunia masih ada peneman disisi,masih mampu berkongsi derita dengan insan lain..tapi bagaimana di kubur kelak??
Segala azab derita yang ku alami..tiada seorang pun dapat menolongku..tiada seorang pun yang mampu menemani diriku..aku keseorangan diri..menerima azab seksa dek kesilapan diri..dek kesombongan nafsu yang ku turuti hingga menempis redha Rabbul 'Izzati.

Ya Allah, betapa diriku merasakan diri ini berdosa terhadapMu..sungguh banyak dosa yang telah ku lakukan..dalam setiap helaan nafasku..berapa banyakkah nafasku berbaur ibadat yang diselang seli oleh dosa? Ya Allah ku benar-benar takut akan seksa azab kuburMu..sungguh diriku tidak kan tertanggung menahannya..

Ya Allah ku redha dengan ujianMu ini..andai ini kifarah buatku..maka ampunkanlah segala dosa-dosaku..ku rela ya Allah ujian ini datang bertimpa-timpa andai ini wardah untuk penyucian dosa-dosaku.

Setiap malam di atas katil pesakit, mataku seolah-olah tidak ingin pejam..
ku bimbang andai mataku lena buat selamanya..ku tafakkur di pembaringan..mengenangkan dosaku yang menggunung tinggi..andai esok bukan milikku lagi..mampukah ku mencium haruman syurgawi??

Ku amati setiap titisan air yang menitis dari tiub masuk ke dalam tubuhku. Ku merasakan setiap titisan itu bagaikan jangka hayatku. Betapa hampirnya saat itu..titik noktah kembara hidupku sebagai hamba yang menyinggah didunia..tapi apa yang telah ku peroleh??
Sedangkan perjalanan hidupku makin menghampiri garisan penamat.
Apa yang bakal ku bawa??
Ya Allah betapa sikitnya amalanku..mampukah aku menjulong 'piala' kemenangan sesudah sampai ke garisan penamat??

"Ya Allah..sebelum ku berangkat ke daerah sana, lepaskanlah beban ini yang mencengkam jiwa dan ragaku..ampunkan segala dosa-dosaku..selimutilah diriku dengan sutera kasih sayangMu..agar kelak ku mampu tersenyum ketika menghadapMu..." - Wan-

2 comments:

:.Yus.: said...

thats really true wan.same goes to me.3 hari di hospital mengajar yus betapa nikmatnya sihat.betapa Allah Maha Berkuasa.dlms ekelip mata Dia tarik nikmat..xde apa yg mampu kita bt.hanya mampu terlantar di katil pesakit.

ya Allah moga Engkau memberi peluang kepada kami dalam kami mencari redhaMu sebelum mata kami ditutup..amin

Wan Zuriati said...

Tulah kan yus..nikmat didunia hanyalah sementara cuma..malah takde nilai langsung disisi Allah..tapi nikmat inilah yg sering kita buru sehingga apabila kita mula lalai..Allah uji dengan menarik nikmat itu supaya kita kembali sujud kepadaNya..Allah kareem..SubhanAllah..