Friday, October 23, 2009

Tarbiyah Hati


Sekadar berkongsi diskusi suatu ketika dahulu bersama sahabat2 ttg bagaimana mendidik hati..moga ada manfaat pada semua..


A : "Macam mana nak didik hati ni supaya sentiasa je jadi baik?"


B : "hmm..bukan senang..tapi itulah namanya mujahadah."


C : "A'ah betul. Kita kena selalu kawal nafsu supaya ia tunduk pada iman..itulah namanya mujahadah."


A : "Tapi macam mana caranya?"


C : "hmm..paksa diri buat baik. Mula-mula kita paksa dulu..dan jangan lupa bersoa selalu agar Allah mendidik hati kita..lama2 hati ni kan terdidik dengan sendiri untuk buat kebaikan.Contohnya solat tahajud. Mula-mula kita paksa jugak diri bangun walau malas macam mana pun..paksa jgk..percayalah lama-lama kita kan bangun sendiri...dan disaat itu baru kita rasa kemanisan beribadat."


B : "lagi satu..cara nak didik jiwa ni sentiasa sabar n redha dengan ujian Allah..sentiasalah ingat mati. Bila hati rasa sedih akan hal yang berkait dengan dunia..terus ingat pada mati..percayalah hati kita langsung dah tak peduli pasal kesedihan tu sebab kita lebih risaukan kematian yang bakal kita lalui..hati kita akan merasakan diri terlalu kurang ibadat..dan terlalu banyak dosa.."


C : "Sebab tu jgk Rasulullah s.a.w suruh kita mendampingi orang-orang soleh supaya mereka boleh mengajak kita ke arah kebaikan..mereka juga yang mampu menasihati kita dalam segala hal. Silap kita akan ditegur..inilah gunanya seorang sahabat yang hatinya dekat pada Allah kan.."


A : "Tapi dunia sekarang susah nak cari sahabat yang mampu mengajak kita lebih dekat pada Allah. Dan nak tegur sahabat lain pun susah..tegur sikit..diorang marah..patutlah hukama'mengatakan walau ramai kawan tapi hati rasa kosong sebab takada seorang pun yang boleh jadi sahabat sebab sahabat dalam islam adalah mereka yang mengajak kita ke jalan Allah.."


C : "seorang sahabat pernah kata pada saya..hanya mereka yang punya hati yang bersih akan mampu menerima teguran dari orang lain. Kerana hati mereka membuang
kepentingan dunia...hanya ada cinta Rasul dan Allah..mereka ini sentiasa mengharapkan teguran dari sahabat lain untuk perbaiki diri. Tapi sebaliknya mereka yang marah apabila ditegur, merekalah yang hatinya dicemari dosa..hatinya berpaut pada dunia.."


B : "Lagi satu tanda hati seseorang itu bersih..apabila orang lain melakukan silap padanya..dengan segera dia memaafkan tanpa perlu dipohon maaf pelaku itu. Andai dirinya bersalah pada orang lain, segera juga dia memohon maaf atas kesilapannya. Sesungguhnya Allah amat kasih pada mereka yang pemaaf."


A : "Yang paling penting..hati ni kena sentiasa berzikir pada Allah..sentiasa istighfar akan kesilapan..dan sentiasa merasakan diri ini kurang..diri ini hina disisiNya..barulah hati itu mampu ditarbiyyah menjadi hati jiwa hamba"


"Hati perlu ditarbiyah bersungguh-sungguh agar menjadi hati yang hidup..hati yang berjiwa hamba..hati yang sentiasa mempunyai hubungan dengan Allah"






3 comments:

:.Yus.: said...

moga dapat menajdikan hati ini hati yang berjiwa hamba :)

mira said...

terima kasih wan.. :)

wanz said...

Yus:
InsyaAllah yus..mari kita sama tarbiyah diri menjadi jiwa hamba :)

Mira:
Sama-sama mira. Bersama kita menuju syurga Allah :)