Saturday, February 21, 2015

Bicara Hati Anak Kecil

"Ummi..Aneesah tak demam. Aneesah sihat. Ummi janganlah bawak Aneesah gi hospital. Aneesah dah sihat..", begitulah keluhan dan rayuan Aneesah sebaik saja Ummi memberitahunya perlu ke hospital kerana suhu badannya mulai tinggi.

Sakeenah pula biasanya akan datang bertanya, "Ummi nak pergi hospital ke? Ummi balik tak nanti? Sakeenah tak nak Ummi dengan Aneesah tinggal kat hospital. Sakeenah sedih.." Hati ibu mana tak sebak andai anaknya meluah sedemikian. Sejak setahun yang lalu, beginilah situasinya setiap kali Aneesah demam dan perlu dibawa ke hospital. "Sakeenah kan kuat. Ummi pergi tak lama inshaAllah. Sakeenah strong girl kan. Sakeenah doakan moga Aneesah cepat sihat dan boleh balik ke rumah cepat ye", itulah pesanan yang sering Ummi berikan pada Sakeenah walaupun usianya hanya menjangkau 6 tahun, namun terpaksa bersikap matang dan beralah dengan situasi dan kondisi adiknya yang memerlukan penjagaan rapi daripada Ummi.

Nasib baik Sumayyah belum mengerti apa-apa seperti kakak-kakaknya. Sumayyah seolah-olah pasrah saja bila Ummi meninggalkannya selama beberapa hari. Namun kali ini, sejak Ummi menemani Aneesah tiga hari lalu, Sumayyah sering memanggil Ummi...Ummi..mencari-cari dimanakah Ummi tempat dia bermanja. Setiap malam, Abi kata Sumayyah akan memanggil-manggil Ummi. Mungkinkah anak kecil ini sudah mulai faham dan perasan ketiadaan Umminya disisi.

Malam tadi, Aneesaah menangis ingin pulang ke rumah. Katanya dia rindu pada Sumayyah, adiknya yang sangat rapat dengannya. Terasa betapa sukarnya untuk memujuk Aneesah agar terus bersabar menahan rindu selama beberapa hari lagi sehingga keadaannya pulih sepenuhnya.

Ya Allah kadangkala Ummi terasa berat menanggung perasaan hiba dan rindu ini. Namun pada-Mu saja ku merintih segala kehibaan hati dan kerinduan yang kadangkala tidak tertanggung. Ya Allah kami redha dengan segala ketentuan-Mu. Kami bersyukur dengan anugerah mehnah ini. Namun kami hamba-Mu yang lemah. Kadangkala kami terasa lemah dan goyah. Kuatkanlah hati kami dan suburkan sabar dalam hati kami agar kami beroleh pahala diatas ujian yang Engkau berikan ini. Ampunkanlah segala dosa-dosa kami dan pimpinlah hati kami untuk lebih dekat pada-Mu ya Rabb

No comments: