Thursday, September 18, 2008

Watch Out!!

It was 8th of Ramadhan. I was happily driving back home from the office. I followed the same route crossing through Putrajaya as a short cut to reach my house. Who knows something was going to happen to me on that day.

Saya sedang memandu dengan kadar kelajuan yang biasa iaitu 80km/jam. Pada saya itulah paling perlahan yang boleh saya pandu. Jauh dihadapan, kelihatan simpang ke kiri yang harus saya ambil untuk ke putrajaya. Sedang asyik memandang cermin sisi untuk belok ke kiri, tiba-tiba apabila saya menoleh kehadapan, satu objek besar 'terbang' ke arah cermin hadapan kereta dan..KEBUUUM..objek itu melanting dengan deras ke cermin kereta lalu meretakkan cermin hadapan.

I was so shock. It all happened in a blink of an eye. I couldn't actually identify that object really was..but it looked like a log which came from nowhere and straightly hit my front window which left a large crack. I quickly make my left turn and drove slowly trying to figure out what had just happened.

One thing for sure..saya bersyukur sangat kerana Allah belum mengambil nyawa diri ini. Andai cermin kereta itu tidak kukuh, pasti objek itu terus kan menusuk ke dadaku. Na'uzubillah..

Sepanjang perjalanan pulang..saya merenung diri..mencermin kesilapan diri yang telah dilakukan tanpa disedari..Yang terlintas di hati ini..adakah Allah memberi amaran pada diri saya kerana sedekah yang sudah saya niatkan belum tertunai lagi..Ya Allah..memang benar Engkau akan sentiasa mengingatkan hambaMu yang alpa..memang diri ini ingin mengeluarkan sedekah itu tapi asyik tertangguh..Maafkan hambaMu ini kerana melewatkan perkara yang baik.

Ya Allah terima kasih kerana memberi amaran pada diri ini dalam keadaan Engkau tidak mencederakan diriku...Mungkin sebahagian rezekiku itu bukan hakku kerana itu Engkau mengambilnya dengan cara begini..Ya Allah..Ku sudah tunaikan niatku itu..Kerana itu Ku harap keampunan dariMu..Ampunkan segala dosa-dosaku..rahmatilah hambaMu ini..

6 comments:

natni said...

ape mende yg flying tu ek wan?hemm kalo nk jd tu mmg jd jugak kn, by the way ni kne kt kete yg mn 1 nih...bln pose ni mmg byk sgt ujian kn=)

Afida Anuar said...

Macam2 dugaan dariNya... untuk pastikan kita sentiasa mengingatiNya.
Alhamdulillah wan takde pe2..

Qica a.k.a Noly said...

owh..alhmdulillah evrythg ok
insyaAllah..sntiasa baiki diri ke arah lebih baik..amin

p/s:tp td noli dh pk UFO yg terbang tuh..hehe..

mylife said...

alhamdulillah wan xde pape..kete blh beli klu jd pape tp nyawa tiada galang ganti..yus doa mg wan selamat dlm setiap apa yg wan lakukan..kita sebagai manusia kadang2 alpa..mgkn sblm ni Dia dh bg hint tp kita yg xperasan..setiap yg berlaku pasti ada sebabnya..sama2la kita muhasabah diri kita :)

wanz said...

intan - wan pun xbrp pasti apa benda..tiba2 je dtg..mgkn Allah dtgkn scra tiba2 sbg peringatan utk wan..nmpk mcm dahan pokok yg agak tebal..dahlah kete husband masa tu...huhu

K.fida & Noly - tulah Alhamdulillah wan xapa2..mmg terasa Allah sdg menguji diri ini..mudah2an sbg kifarah atas segala dosa-dosaku..amin

Yus - Betul yus..Apabila Allah sayangkan hambaNya..Dia takkan bagi hambaNya lalai walau sikit pun kan..Alhamdulillah Allah masih menjaga diri ini..

LeLs said...

alhamdulillah..
wan tak ape2...

hehe..

wan...!!!
nak nasi ayam lagi..

heee...

teringin makanan je bulan pose ni..
nape ek??

heee...

=)