Thursday, February 19, 2015

Segenggam Tabah

Hidup ini tidak pernah sunyi daripada ujian. Bahkan dunia sememangnya menjadi medan ujian buat orang-orang yang mengaku beriman pada yang maha Esa semata-semata untuk melihat siapakah antara kita yang paling baik amalnya.

Namun yakinlah Allah tidak pernah membebani hambaNya melalui ujian yang diberi. Setiap kesulitan itu pasti beriringan dengannya kesenangan dan bantuan daripadaNya.

Saya juga sedang melalui anugerah ujian daripada Allah. Anak kedua saya, Aneesah telah disahkan leukimia pada awal tahun lepas, 13 Januari 2014. Kisah sepenuhnya telah dicatatkan dalam blog "Itu Papan Tulis" (itupapantulis.blogspot.com)

Alhamdulillah segala pujian bagi Allah, Aneesah telah lalui rawatan kimo yang berat selama setahun dan kini memasuki fasa kimo yang agak ringan sedikit. Hari ini Aneesah dimasukkan ke wad kerana demam panas. Mungkin sesetengah pembaca belum memahami kondisi pesakit leukimia dimana mereka memiliki ketahanan imuniti tubuh yang sangat lemah dan mudah untuk mendapat sebarang jangkitan kuman dan juga mudah untuk demam. Apabila demam saja, pesakit leukimia perlu duduk dalam wad untuk diberi rawatan antibiotik selama 5 hari paling kurang untuk mencegah sebarang jangkitan kuman.

Anak ketiga saya pula, Sumayyah dijangkiti chicken pox. Terpaksa saya dengan hati yang berat meninggalkan Sumayyah dan Sakeenah dengan Abinya sementara saya menjaga Aneesah di hospital. Sudah menjadi rutin sebegini kehidupan kami sekeluarga sejak setahun yang lalu, Aneesah kerap keluar masuk hospital. Alhamdulillah 'ala kulli hal..moga Allah beri kesembuhan buat Aneesah dan Sumayyah..Aameen ya Rabb..


No comments: