Friday, November 20, 2009

Bertaubatlah tika usia muda

Mengapa kita perlu bertaubat dalam usia muda? Kebanyakan orang akan menunggu ketika usia mencecah 40-an untuk bertaubat? Tapi yakinkah kita usia akan mencecah sehingga umur 40-an. Pernahkah hati kita berbicara "Adakah amalanku sejak kecil hingga kini diterima Allah?" Astaghfirullah, andai tiada satu pun amalanku disisiMu ya Allah..alangkah sia-sia hidupku. Ya Allah ampunilah daku ya Allah..ku benar-benar takut dengan azabMu.

Dalam urusan hidup, pencapaian kita sering dinilai dan diukur dengan gred tertentu. Tetapi bagaimana dgn amalan kita? Tiada siapa yg tahu samada amalan solat kita A+, atau hanya F kerana disertai dengan riak dan lalai. Bagaimana pula dgn amalan2 lain? Adakah nilai segala amalan kita hanya sekdar F sedangkan pencapaian duniawi kita sering menduduki tempat pertama dgn gred A+. Astaghfirullah terimalah amalanku Ya Allah.

Di dunia ini, kita sering mengimpikan kehidupan selesa, indah dan mewah. Bangalow,kereta mewah dan gaji besar sering dikejar. Tapi jarang sekali kita meletakkan impian syurga yang paling tinggi sebagai matlamat hidup. Mengapa dunia yang hanya persinggahan menjadi buruan tetapi akhirat yang kekal abadi, kita tak pernah terfikir utk menjadi penghuni syurga paling tinggi?

Marilah kita sama-sama menginsafi diri dan bertaubat atas kelalaian diri..hanya nampak nikmat dunia yang sementara tanpa pernah terselit dalam hati untuk memiliki syurga Allah.Ya Allah selama ini ku banyak mendustakan nikmatMu..Ampunilah dosa-dosaku Ya Allah.

"Ya Allah ku pohon pangkat 'VIP' di akhirat agar ku mudah untuk melalui titian siratul mustaqim. Ya Allah aku tidak layak untuk memasuki syurgaMu, namun aku juga tidak sanggup menanggung siksa nerakaMu." ~Wan~

3 comments:

:.Yus.: said...

Ya Allah terimalah taubatku..terimalah amai ibadatku..

moga aku terpilih untuk menjadi 'VIP' di akhirat esok.amin Ya Mujib

en_me said...

aminn..

Amy Syaquena said...

Follow me on my blog http://sinarraudah.blogspot.com for my updates! :) have a good day!!