Tuesday, April 29, 2008

Rezeki..dimanakah barakahnya?

Setiap hari kita pergi kerja demi mencari rezeki. Kita keluar dari rumah awal pagi dan pulang lewat malam. Ada sesetengah manusia yang pendapatannya lumayan sekali..rm200,000 sebulan. Walaupun hidupnya mewah dimata manusia, namun dirinya merasakan amat sempit kehidupannya. Apatah lagi hatinya tidak pernah tenang. Berbeza pula dengan seseorang yang gajinya tidak seberapa..hanya rm300 sebulan. Kehidupannya tampak miskin dimata manusia tetapi dia tidak pernah merasakan kesempitan dalam hidupnya. Hatinya berasa amat lapang sekali. Makan minumnya masih cukup. Pernahkah terdetik dihati kita apakah ertinya berkat rezeki yang kita perolehi? Barakah rezeki tidak berkait dengan jumlah wang yang kita perolehi samada banyak ataupun sikit. Tetapi hakikat kerbekatan rezeki adalah nikmat yang Tuhan beri pada hambanya yang mencari rezeki yang halal, menggunakan rezeki itu untuk mendekatkan diri lagi pada Allah dan tidak pernah lupa untuk bersyukur atas nikmat pemberiannya.

Kerana itu, seseorang yang pendapatannya tidak seberapa, namun hidupnya tetap bahagia. Keluarganya aman harmoni, anak-anaknya semuanya soleh, isterinya juga sentiasa menyejukkan hatinya. Inilah hakikat berkat rezeki yang kita perolehi. Kerana kiat menjaga hak2 Allah dalam kita segala hal, Allah membalas dengan nikmat ketenangan jiwa, anak-anak & isteri yang soleh & solehah. Segala urusan hidupnya dimudahkn Allah. Walaupun dimata manusia hidupnya nampak susah, namun hatinya tidak pernah berasa gelisah,malah tenang & sentiasa redha dengan pemberian Tuhan.

Cubalah kita renung-renungkan diri kita. Mengapakah kita selalu berasa resah gelisah walaupun sudah punya segala-galanya? Kereta..rumah...kerja..semuanya kita ada. Namun kita seolah2 mencari sesuatu yang 'hilang'...sesuatu itulah nikmat ketenangan hati..nikmat yang Allah beri pada hamba-hambaNya yang selalu menjaga hak-hakNya. Inilah berkat rezeki yang kita cari. Sama-samalah kita muhasabah diri..adakah kita pergi kerja tepat pada waktu? Adakah kita benar-benar menggunakan masa bekerja untuk bekerja? Atau kita menggunakan waktu bekerja untuk berlepak-lepak..bermain-main?? Sedarkah kita setiap saat waktu bekerja kita dinilai Allah? Pernahkah kita terfikir setiap tingkah laku kita di ofis mampu menghilangkan keberkatan rezeki yang kita perolehi?

Berkat rezeki bukanlah hanya pada kecukupan wang untuk sara hidup, tetapi berkat rezeki bersangkut paut dengan kehidupan seharian kita...keluarga kita...kebahagiaan rumahtangga kita..andai rezeki kita berkat..insyaAllah rumahtangga bahagia, anak-anak juga menjadi penyejuk mata & hati kita kan selalu tenang...kerana hakikatnya Allah telah 'menjaga' kita....
sama-sama kita renung-renungkan....

"Ya Allah ku mohon ampun atas segala salah laku yang menghalang keberkatan rezeki yang Engkau beri padaku..ku mohon limpah rahmatMu & keberkatan darimu akan rezeki yang Engkau beri padaku.." -Wan-

No comments: