Thursday, November 6, 2008

When the clock strikes..

It was a sunny Thursday. My parents would be arriving from Jeddah in the afternoon at 2pm. I was in charge to pick them up at KLIA since all my other siblings were busy with their work.

At 12.30pm, I left the office and stop by Petronas to withdraw some money since I only had RM10 left with me. Unfortunately the ATM was offline. Feeling frustrated, I quickly drove off back home and bought nasi beriani for Fawwaz for his lunch. Now I am left with only RM5.

Clock was ticking so fast. I performed Zohor prayer while waiting for Fawwaz getting ready to go to Sekolah Agama. At 2pm, I tried to call my dad but it was unreacheable. To my assumption, Mum and Dad did not land yet. I calculated the time. I needed to prepare lunch for my parents before picking them up but it seems that I'm already running out of time. No way would I be able to cook on time.

Without waiting any longer, I drove to a restaurant nearby to buy some lunch for my parents. As I walking towards the restaurant, I opened my purse. Apparently, I only had RM5. "Oh boy..I forgot I don't have any money", I said to myself while patting on my forehead.

In the car, I was thinking where was the nearest ATM. All that I could think of was Petronas on side road which was about 5km from where I was. Unfortunately, the ATM there was also offline.

Jam sudah pun menunjukkan pukul 2.15. Ya Allah sempatkah ku sampai di KLIA sebelum Wae Ma tiba? Ya Allah ku sedar masa itu milikMu. HambaMu tidak mampu memiliki walau satu saat pun. Ya Allah cepatnya masa berlalu. Ku mohon bagilah ku sempat untuk ambil Ma Wae kat KLIA.

Ku buntu. Ke mana lagi harus ku pergi untuk keluarkan duit. Minyak kereta sudah hampir ke garisan penghujung. Nak isi minyak tapi duit tak cukup. Ya Allah..hambamu sungguh kerdil. Dalam keadaan begini Engkau menguji kesabaranku. Engkau mengujiku untuk ku sedar betapa diriku tidak punya apa pun tanpa kuasa dariMu. Ya Allah bantulah hambaMu. Bagilah ku dapat keluarkan duit untuk ku beli makanan dan juga isi minyak kereta.

Ku segera menuju ke Maybank Bandar Baru Bangi yang terletak kira-kira sejauh 10 km dari Petronas itu. Hatiku tak putus-putus berdoa moga Allah bagi ATM itu berfungsi agar dapat ku keluarkan wang. Disaat inilah ku pasrah sepenuhnya padaMu ya Allah. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa atas setiap sesuatu.

Alhamdulillah berkat doa, aku berjaya juga mengeluarkan wang dan mengisi minyak kereta. Sambil memandu ke kedai makan, ku cuba menghubungi Wae sekali lagi.
"Yati kat mana ni?", tanya Wae.
"Erm Wae dah keluar ke? Dah lama sampai?"
"Wae dah keluar ni. Barang-barang semua dah dapat. Awak kat mana lagi?"
"Erm, yati lambat lagi nak sampai. Wae dan Ma solat dulu lah ye."

Jam sudah pun menunjukkan pukul 2.45. Ku tahu ku sudah lewat. Selesai membeli segala juadah, ku segera ke KLIA. Sepanjang perjalanan, fikiranku merenung kembali apa yang telah terjadi...

Ya Allah apabila Engkau berkehendakkan ujian itu menimpa hambamu..ujian itu pasti kan datang walau dalam bentuk apa jua demi menjaga hambaMu daripada alpa dan leka. Ya Allah betapa diriku merasakan agungNya kuasaMu..sesungguhnya manusia tidak berdaya walau sikitpun untuk melakukan apa jua tanpa pertolongan dariMu..Ya Allah ku tahu Kau mengujiku untuk lihat sejauh mana redhaku pada setiap kejadian. Sejauh mana kesabaranku dalam menghadapi setiap situasi dalam hidup ini. Alhamdulillah ya Allah kerana sentiasa mengawasiku.

4 comments:

Qica@Noli said...

sesungguhnya segala isi dunia adalah milikNya..

wanz said...

benar norli..cuma kadangkala kita lupa bhw kita ni tak punya apa2..mudah sangat hati kita lalai dengan nikmat Tuhan..

mylife said...

erm..pening saya baca..kejap bm kejap bi..xpela..bhs rojak..

sesunguhnya kalau Allah nk tarik nikmat, sekelip mata pn ttp akan terjadi..

wanz said...

hehe yus..maklumlah pagi tadi duk semangat belajar BI..igtkan nk tulis semua dlm BI..tapi bila smpi bab 'ceramah'..tak best tulis dlm BI..kn BM jgk.. :)

betul yus..kalau Allah nak tarik on the spot jgk Dia boleh tarik..begitu kuasaNya Allah memberi...begitu juga kuasaNya Allah untuk mengambil kembali..Allahu Akbar!!